Primopredaja nekretnine može biti jedan od najstresnijih trenutaka u životu, posebno kad se radi o prvoj kupovini stana ili kuće. Mnogim ljudima se u tom trenutku digne pritisak jer ne znaju što točno treba provjeriti, kako se zaštititi od budućih problema, ili kako uopće izgleda taj famozni “zapisnik”.
Zapisnik o primopredaji nekretnine je službeni dokument koji detaljno opisuje stanje nekretnine u trenutku predavanja i obvezuje obje strane na jasno definirane uvjete. Ovaj dokument štiti i kupca i prodavatelja od buduće pravne problematike i sporova.
Možda mislite da je to samo još jedna birokracija koju morate proći, ali vjerujte mi – pravilno napisan zapisnik može vam uštedjeti tisuće kuna i mjesece glavobolje.
Što Je Zapisnik o Primopredaji Nekretnine i Zašto Je Važan

Zapisnik o primopredaji nekretnine je… pa, zamislite ga kao svojevrsnu “sliku” trenutka kada se ključevi prebacuju iz jednih ruku u druge. To nije samo komad papira koji potpisujete – to je vaša osigurka za mirno spavanje.
Ovaj dokument služi kao detaljan popis stanja nekretnine u trenutku predaje. Sve što je zapisano postaje dio pravnog odnosa između kupca i prodavatelja. Ako se sutra otkrije da pipe cure ili da ne rade rolete, a to nije bilo navedeno u zapisniku – onda je to vaš problem.
Što sve pokriva zapisnik?
Zapisnik mora sadržavati sve bitne elemente nekretnine:
- Stanje zidova, podova i stropova
- Funkcionalnost instalacija (voda, struja, grijanje)
- Predanu opremu i namještaj (ako je dogovoreno)
- Ključeve i pristupne kodove
Najveći razlog zašto je ovaj dokument kritično važan leži u tome što sprječava buduće sporove. Bez njega, svaka strana može tvrditi nešto drugo o stanju nekretnine u trenutku predaje. A vjerujte mi, kad se stvari zakompliciraju, pamćenje postaje vrlo “kreativno”.
Jos jedna stvar koju ljudi često zanemaruju – zapisnik vam pomaže i kod osiguranja. Ako se dogodi šteta, osiguravajuće društvo će htjeti znati kakvo je bilo početno stanje. Bez zapisnika, to postaje vaša riječ protiv… čega točno?
Kada Se Sastavlja Zapisnik o Primopredaji
Timing je sve – i to posebno vrijedi za zapisnik o primopredaji. Ne možete ga sastaviti kad vam se sprdne, već postoje jasno definirani trenutci kada se mora napraviti.
Najčešći scenariji su:
Kupoprodaja nekretnine – Ovo je najočitiji slučaj. Čim je sklopljen ugovor o kupoprodaji, slijedi primopredaja. Obično se dogodi u roku od 30-60 dana nakon potpisivanja ugovora, ovisno o dogovorenim uvjetima.
Završetak najma – Kad se završava ugovor o najmu, potrebno je napraviti zapisnik koji će pokazati u kakvom stanju stanatelj vraća nekretninu. Ovo štiti i stanodavca i stanatelja od nepotrebnih drama oko pologa.
Nasljeđivanje – Kad više nasljednika dijeli nekretninu ili kad jedan preuzima od drugih, zapisnik osigurava da svi znaju što točno prelazi u čije ruke.
Kad NIJE potreban zapisnik?
Na sreću, ne morate ga raditi za svaki mali prenos. Ako se radi o darovanju između bližnjih članova obitelji ili restrukturiranju vlasništva gdje nema stvarne promjene posjeda, možete preskočiti ovu proceduru.
Najveća greška koju ljudi rade? Čekanje do zadnjeg trenutka. Ne radite zapisnik dan uoči selidbe kad imate tisuću drugih stvari na pameti. Dogovorite se tjedan-dva ranije i odvojite dovoljno vremena – vjerujte mi, bolje je biti temeljit sad nego žaliti kasnije.
Tko Mora Biti Prisutan Pri Sastavljanju Zapisnika
Ovo nije solo misija – zapisnik o primopredaji je timski sport. Ali tko sve mora biti tu i zašto?
Obvezno prisutni:
- Predavatelj (prodavatelj, stanodavac ili njihov opunomoćenik)
- Primatelj (kupac, stanatelj ili njihov opunomoćenik)
- Dva svjedoka – i ne, vaš dečko i njegova sestra ne računaju kao nepristrani svjedoci
Tko može biti svjedok?
Svjedoci moraju biti punoljetan i poslovno sposobni ljudi koji nemaju interes u poslu. Najbolji izbor su:
- Susjedi koji vas ne poznaju osobno
- Stručni ljudi (arhitekt, inženjer, majstor)
- Prijatelji koji nisu financijski povezani s transakcijom
Pro tip: Izbjegavajte rođake kao svjedoke. Ako dođe do spora, njihovo svjedočenje neće biti vjerodostojno pred sudom.
Treba li vam notar?
Treba, ako:
- Vrijednost nekretnine prelazi 300.000 kuna
- Jedna od strana zahtijeva javno ovjeravanje
- Radi se o posebno složenoj situaciji (više vlasnika, nasljeđivanje)
Ne treba ako se radi o standardnoj primopredaji manjeg stana ili kuće gdje obje strane međusobno vjeruju.
Najgora stvar koju možete napraviti je dovesti “svjedoka” koji ima neku korist od posla. Imao sam slučaj gdje je kupac doveo svog odvjetnika kao svjedoka… pa, to baš i nije bilo pametno kad se poslije pokušalo dokazati nepristranost zapisnika.
Priprema Potrebnih Dokumenata Prije Primopredaje
Priprema je pola posla – i definitivno nije stvar koju želite ostaviti za zadnji trenutak. Evo što sve trebate imati pri ruci prije nego što krenete s pisanjem zapisnika.
Dokumenti o vlasništvu:
- Zemljišne knjige (izvadak ne stariji od 30 dana)
- Ugovor o kupoprodaji ili drugi dokument osnove
- Građevinska dozvola i uporabna dozvola
- Katastarski plan s ucrtanim objektom
Tehnički dokumenti:
- Energetski certifikat (obvezno za prodaju/najam)
- Projekti instalacija (voda, struja, plin)
- Jamstva za uređaje koje predajete
- Upute za održavanje (kod centralne opreme)
Dokumenti o dugovanja i teretima:
- Potvrde o plaćenim režijama (voda, struja, plin, internet)
- Izvještaj upravitelja zgrade o stanju računa
- Porezne potvrde
Ova priprema može potrajati i do mjesec dana, especially ako trebate vaditi nova uvjerenja ili rješavati neka dugovanja. Ne čekajte zadnji tren.
Što ako nešto nedostaje?
Ako nema nekog dokumenta, ne panicirajte, ali obavezno to navedite u zapisnik. Napravite dogovor o tome tko će nabaviti što i do kada. Na primjer:
“Predavatelj se obvezuje dostaviti energetski certifikat u roku od 15 dana od danas…”
Najgore što možete napraviti je krenuti s primopredajom bez ikakve pripreme. Tako se stvaraju kaos i problemi koji se mogu protegnuti mjesecima.
Obvezni Elementi Zapisnika o Primopredaji
Zapisnik nije neka kreativna književnost – postoje jasno definirani elementi koji moraju biti uključeni. Zaboravite jedan i možete imati problema kasnije.
Osnovni Podaci o Nekretnini
Ovo je vaš “DNK” nekretnine:
- Točna adresa (uključujući poštanski broj)
- Katastarske oznake (k.č., k.o.)
- Kvadratura (korisna i ukupna površina)
- Broj soba, kupaonica, balona
- Namjena (stambena, poslovna, mješovita)
Važno: Ne oslanjajte se na memoriju – provjerite sve podatke u zemljišnim knjigama. Greška u adresi može značiti da zapisnik nije pravno valjan.
Opis Stanja Nekretnine
Ovdje je ključna riječ: detalji. Ne pišite “stan je u dobrom stanju” već specificiranjte:
Zidovi i stropovi:
- Ima li pukotina, mrlja od vlage?
- Kakvo je stanje boje/tapeta?
- Jesu li zidovi ravni?
Podovi:
- Vrsta poda u svakoj prostoriji
- Stanje parketa/pločica
- Nedostaju li elementi?
Instalacije:
- Funkcioniraju li sve slavine?
- Rade li prekidači i utičnice?
- Kakvo je stanje bojlera/klimatizacije?
Popis Predanih Ključeva i Opreme
Ne zaboravite ništa što predajete:
Ključevi:
- Glavni ulaz (koliko komada?)
- Stan/kuća (koliko komada?)
- Podrumi, ostave, garaže
- Sandučići
Oprema i uređaji:
- Kuhinjski elementi koje ostavljate
- Klimatizacija, bojler
- Sigurnosni sustavi
- Daljinski upravljači
Evo pravila koje nikad ne zaboravite: Ako nije u zapisniku, nije predano. Jedna moja kolegica je zaboravila navesti da ostavlja perilicu rublja. Kad su se novi vlasnici uselit, htjeli su je odnijeti jer “nije bila spomenuta” u zapisniku…
Korak po Korak Postupak Sastavljanja Zapisnika
Vrijeme je za akciju. Evo kako se stvarno radi zapisnik – bez improvizacije i “ma to ćemo nekako”.
Pregled i Evidencija Stanja Nekretnine
Korak 1: Odredite redoslijed obisko
Krenite odozgo prema dolje i idite soba po soba. Ne preskačite ništa, čak ni ostave u podrumu. Vjerujte mi, bolje je biti predetaljni nego propustiti nešto bitno.
Korak 2: Fotografiranje
Uslikajte sve – stanje zidova, podova, kvarove, funkcionalne elemente. Te slike će vam biti zlata vrijedne ako se dogodi spor. Stavite datum i vrijeme na fotografije.
Korak 3: Testiranje funkcija
- Otvorite sve slavine i provjerite tlak vode
- Testirajte svaki prekidač i utičnicu
- Pokušajte svu opremu koju predajete
- Provjerite rade li rolete, vrata i prozori
Nemojte “vjerovati na riječ” da nešto radi – provjerite na vlastite oči.
Unošenje Podataka u Zapisnik
Korak 4: Pišite tijekom obiska
Ne računajte na pamćenje. Pišite dok pregledavate, ne nakon. Koristite ovu strukturu:
“Dnevni boravak (15 m²): zidovi obojeni bijelo, jedan manji otvor u zidu kod prozora (2×3 cm), parket hrast u dobrom stanju, nedostaje jedna letvica kod balkona…”
Korak 5: Budite precizni s mjerama
Kad pišete o oštećenjima, navedite točne dimenzije. “Velika” pukotina za jednu osobu može biti “mala” za drugu.
Potpisivanje i Ovjeravanje Zapisnika
Korak 6: Čitanje naglas
Prije potpisivanja, netko mora pročitati kompletan zapisnik naglas svim prisutnim stranama. Ovo je vaša zadnja šansa za ispravke.
Korak 7: Potpisivanje po redoslijetu
- Svjedoci (oni potvrđuju da su prisutni tijekom celog postupka)
- Predavatelj
- Primatelj
Korak 8: Broj primjeraka
Napravite minimum tri primjerka – jedan za predavatelja, jedan za primatelja, jedan za arhivu. Ako je uključen notar, trebat će i njemu jedan.
Najveća greška? Žurba na kraju. Ne potpisujte ništa dok niste 100% sigurni da je sve napisano kako treba. Jedan potpis i nema vraćanja.
Najčešći Problemi i Kako Ih Riješiti
Murphy’s law vrijedi i za zapisnike – što se može pokvariti, pokvarit će se. Evo najčešćih scenarija s kojima se susreću ljudi i kako se izbaviti iz njih.
Spor Oko Stanja Nekretnine
Problem: Kupac tvrdi da je nešto bilo bolje kad je pregledavao stan, prodavatelj se ne slaže.
Rješenje:
Nemojte se prepirati. Umjesto toga:
- Dokumentirajte sve fotografijama na licu mjesta
- Navedite spor u zapisnik – “Stranke se ne slažu oko stanja parketa u spavaćoj sobi”
- Dogovorite rješenje – tko će popraviti, koliko će koštati, do kad
- Definiranjte alternative – snižavanje cijene, popravak prije useljenja
Jedan moj frend je tako riješio situaciju s bojlerom koji “valjda radi” – dogovorili su se da će prodavatelj dati 500 kuna popusta ako bojler crkne u prva dva mjeseca.
Nedostaju Ključevi ili Dokumenti
Problem: Kad dodjete na primopredaju, nema svih ključeva ili važnih papira.
Rješenje:
NE prekidate primopredaju. Umjesto toga:
- Navedite što nedostaje u zapisniku
- Dogovorite rok za dostavu (obično 7-15 dana)
- Definirajte kaznu ako se ne isporuči na vrijeme
- Rezervirajte dio kupoprodajne cijene do rješavanja
Primjer formulacije:
“Predavatelj se obvezuje dostaviti duplikat ključa glavnog ulaza u roku od 10 dana. Do tada ostaje kod notara 1.000 kuna iz kupoprodajne cijene.”
Što kad se netko ne pojavi?
Ako se predavatelj ili primatelj ne pojavi na dogovorenom terminu:
- Kontaktirajte ih telefonom i dokumentirajte poziv
- Dajte im dodatnih 24-48 sati (ovisno o hitnosti)
- Navedite nedolazak u zapisnik ako se opet ne pokažu
- Kontaktirajte odvjetnika jer možda imate osnove za odstupanje od ugovora
Najgora stvar koju možete napraviti je ignorirati probleme u nadi da će se riješiti sami. Neće se – samo će postati veći.
Pravni Savjeti i Najbolje Prakse
Ovdje dolazimo do ozbiljnih stvari – što trebate znati da se zaštitite pravno i izbjegnete buduće glavobolje.
Ograničenje odgovornosti
U zapisnik obavezno uključite klauzule koje definiraju:
- Rok za prijavu skrivenih mana (obično 6 mjeseci do 2 godine)
- Tko snosi troškove za otkrivene probleme
- Što se smatra “normalnim trošenjem”
Primjer dobre klauzule:
“Primatelj ima pravo prijaviti skrivene mane u roku od 6 mjeseci od dana primopredaje. Mane koje nastanu normalnim trošenjem ne ulaze u odgovornost predavatelja.”
Posebne situacije koje zahtijevaju pažnju:
Stare nekretnine (starije od 30 godina):
- Instalacije se mogu smatrati “istrošenima”
- Potrebno je jasniji definiranje što je “funkcijsko stanje”
- Preporučuje se stručni pregled elektrikara/vodoinstalatora
Nekretnine s bazenom ili special equipment:
- Opružite dodatno testiranje svih sistema
- Zahtijevaju posebne klauzule o održavanju
- Trebate detaljni popis opreme i instrucije
Najbolje prakse koje štede nerve:
- Snimite video postupka – moderna tehnologija je vaš prijatelj
- Pozovite stručnjaka za kompleksne instalacije
- Ne žurite – bolje provedite 3 sata temeljito nego se kajate mjesecima
- Dvojite sve – ako vam nešto djeluje čudno, vjerojatno i jest
Kad pozvati odvjetnika?
Odmah, ako se radi o:
- Nekretninama vrijednim više od 500.000 kuna
- Nasješđenim nekretninama s više nasljednika
- Spornim situacijama gdje se stranke ne mogu dogovoriti
- Poslovnim nekretninama
Nemojte žaliti na troškove – odvjetnički honorar od 300-500 kuna ništa nije u odnosu na probleme koji mogu nastati później.
Evo jedne stvarnosti: 90% problema s nekretninama moglo se izbjeći boljim zapisnikom. Ne čuvajte na tome gdje ne trebate.
Čuvanje i Arhiviranje Zapisnika
Zapisnik je napisan, potpisan… i sad što? Čuvanje zapisnika je jednako važno kao i njegovo pisanje – možda čak i važnije.
Gdje i kako čuvati?
Originalni dokumenti:
- Sef ili trezor kod kuće
- Bankovni sef (ako imate vrijednu nekretninu)
- Kod notara (uz dodatnu naknadu)
Digitalne kopije:
- Skenirajte u visokoj kvaliteti (minimum 300 DPI)
- Cloud storage – Google Drive, iCloud, Dropbox
- Lokalno na računalu + vanjski hard disk
- Email – pošaljite sebi kao backup
Organizacija arhive
Napravite jasnu folder strukturu:
Nekretnina_[Adresa]
├── 01_Kupoprodajni_ugovor
├── 02_Zapisnik_primopredaja
├── 03_Fotografije_stanja
├── 04_Dokumenti_instalacija
└── 05_Jamstva_uređaji
Koliko dugo čuvati?
- Osnovni zapisnik: doživotno (nikad se ne zna kad će trebati)
- Fotografije: minimum 10 godina
- Jamstva za opremu: dok traju + 2 godine
- Računi režija: 3 godine (zbog mogućih reklamacija)
Što kad izgubite zapisnik?
Nemojte paničiti, ali djeluje odmah:
- Kontaktirajte drugu stranu – možda oni imaju kopiju
- Provjerite kod notara – ako je bio uključen u postupak
- Rekonstruirajte iz fotografija i svjedočenja
- Napravite “rekonstruktivni zapisnik” s novim datumom
Pro tips za dugoročno čuvanje:
Fizički dokumenti:
- Koristite acid-free mape i folije
- Izbjegavajte vlagu i direktnu sunčevu svjetlost
- Provjerite stanje jednom godišnje
Digitalne kopije:
- Refreshajte backup svake 2-3 godine
- Koristite više lokacija – ne samo jedan cloud service
- Testirajte povrat s vremena na vrijeme
Jedna stvar koju ljudi ne shvaćaju: zapisnik može biti važan i preko 20 godina kasnije. Recimo, kad budete prodavali tu nekretninu, ili ako se javi neki nasješđi ili problem s titulom vlasništva.
Moja preporuka? Napravite “emergency folder” s najvažnijim dokumentima koje možete brzo zgrabiti u slučaju nužde. Požar, poplava, ili jednostavno selidba – nikad ne znate kad će vam trebati.