Paušalni Obrt: Kako Isplatiti Novac na Tekući Račun – Kompletni Vodič

Paušalni obrt može biti odličan način za pokretanje vlastitog posla, ali jedna od najčešćih dilema s kojom se susreću poduzetnici je upravo – kako legalno i sigurno isplatiti zarađeni novac na svoj osobni račun? Nije to samo stvar prebacivanja novca s jednog računa na drugi.

Vlasnici paušalnih obrtnica mogu isplatiti novac na osobni račun putem redovnih bankovnih transakcija, ali moraju poštivati zakonske limite za paušalne obveze, voditi ispravnu evidenciju te platiti sve potrebne doprinose i poreze.

Kroz godine rada s brojnim obrtnicima, vidio sam kako se mnogi zapetljaju u birokratskim zamkama samo zato što nisu znali osnovne korake – a rješenje je zapravo prilično jednostavno kada znaš što radiš.

Što Je Paušalni Obrt i Kako Funkcionira

Croatian entrepreneur working on financial documents at modern desk with laptop

Paušalni obrt je poseban način oporezivanja koji omogućava obrtnicima da plaćaju fiksni iznos poreza i doprinosa umjesto složenog izračunavanja na temelju ostvarene dobiti. To je kao da plaćaš “all-inclusive” paket za svoje porezne obveze.

Osnovne karakteristike paušalnog obrta:

  • Godišnji prihod ne smije prelaziti 300.000 kuna (około 40.000 eura)
  • Fiksni mjesečni iznos doprinosa bez obzira na ostvareni prihod
  • Jednostavnije vođenje poslovnih knjiga
  • Mogućnost rada samo s fizičkim osobama (ne s pravnim osobama)

Najveća prednost? Predvidljivost troškova. Znaš unaprijed koliko ćeš mjesečno platiti za doprinose, što značajno olakšava planiranje financija. S druge strane, ako ostvariš manji prihod od očekivanog, i dalje plaćaš isti iznos doprinosa.

Paušalni obrtnici plaćają:

  • Doprinos za mirovinsko osiguranje
  • Doprinos za zdravstveno osiguranje
  • Porez na dohodak (paušalno)
  • Članarinu Hrvatskoj obrtničkoj komori

Važno je razumjeti da paušalni obrt nije “bezbolan” način rada – jednostavno prebacuje složenost s izračunavanja poreza na planiranje i evidenciju prihoda.

Pravila Isplate s Poslovnog na Osobni Račun

Maksimalni Iznosi Isplate

Kod paušalnog obrta ne postoje striktni limiti za isplate na osobni račun kao kod d.o.o.-a, ali postoje praktična ograničenja koja morate poštivati. Ključno je da ukupni godišnji prihod ne premaši 300.000 kuna.

Praksa pokazuje da većina obrtnika:

  • Isplaćuje između 70-85% ostvarenog prihoda na osobni račun
  • Ostavlja 15-30% na poslovnom računu za pokrivanje troškova i nepredviđenih situacija
  • Planira isplate tako da uvijek ima dovoljno sredstava za mjesečne doprinose

Nema zakonskog minimuma ili maksimuma za pojedinačnu isplatu, ali mudro je:

  • Nikad ne isplačivati sav novac odjednom
  • Ostaviti rezervu za sljedeći mjesec doprinosa (obično 3.000-5.000 kn)
  • Voditi računa o sezonalnosti poslovanja

Porezne Obveze i Doprinosi

Ovdje dolazi najvažniji dio – sve isplate na osobni račun su oporezovane kroz paušalni sustav. To znači:

Moglo bi vas zanimati:  Što Je R1 Račun – Potpuni Vodič Za Početno Bankarstvo U Hrvatskoj

Mjesečni troškovi (ovisno o kategoriji djelatnosti):

  • I. skupina: oko 1.750 kn mjesečno
  • II. skupina: oko 2.200 kn mjesečno
  • III. skupina: oko 2.750 kn mjesečno

Ti iznosi pokrivaju sve porezne obveze za isplaćene iznose, što je fantastična stvar jer znaš unaprijed koliko će te “koštati” svaki isplaćeni euro.

Jedna stvar koju mnogi zanemaruju: ako prestanete raditi ili privremeno zaustavite djelatnost, obveza plaćanja doprinosa i dalje traje sve dok ne odjavite obrt. Zato je važno planirati ne samo isplate nego i moguće prekide rada.

Korak po Korak: Postupak Isplate Novca

Priprema Dokumentacije

Prije svake isplate, pripremite potrebnu dokumentaciju. Ne, ne trebate pisati romani, ali nekoliko osnovnih dokumenata je neophodno:

Interni nalog za isplatu – mogu biti i običan Word dokument koji sadrži:

  • Datum isplate
  • Iznos koji se isplaćuje
  • Namjenu (“isplata zarade vlasnika”)
  • Potpis

Mnogi obrtnici prave grešku pa misle da mogu samo prebaciti novac bez ikakve dokumentacije. To funkcionira kraткo vrijeme, ali kad dođe kontrola (a doći će), problema neće nedostajati.

Evidencija prihoda mora biti ažurna:

  • Sve izdane račune trebate imati u sustavu
  • Provjerite da li su svi prihodi evidentirani
  • Uwierite se da niste premašili godišnji limit

Izvođenje Transakcije

Sada kad imate dokumentaciju, slijedi najlakši dio – sama transakcija:

  1. Internetsko bankarstvo – najbrži način
  • Odaberite “Nova transakcija”
  • Unesite svoj osobni IBAN kao primatelja
  • U opis stavite “Isplata zarade vlasnika” ili slično
  • Provjerite iznos (dvaput.)
  1. U banci – ako preferirate osobni kontakt
  • Ponesите dokument identiteta
  • Zatražite interni transfer
  • Obavezno zatražite potvrdu o izvršenoj transakciji
  1. Bankomat – za manje iznose
  • Ограниците се na razumne iznose (do 5.000 kn dnevno)
  • Sačuvajte sve račune s bankomata

Pro tip: Uvijek napravi isplatu radnim danom ujutro. Ako nešto pođe po zlu, imate cijeli dan da riješite problem prije nego što banke zatvaraju.

Evidencija u Poslovnim Knjigama

Ovdje se događa “čarolija” – sve mora biti uredno zapisano:

U dnevniku prometa evidentirate:

  • Datum: kada je izvršena transakcija
  • Opis: “Isplata zarade vlasnika”
  • Iznos: točan iznos isplate
  • Dokumentacija: referenca na interni nalog

Praktičan savjet: Vodite jednostavnu Excel tablicu s kolonama:

  • Datum | Iznos isplate | Saldo na poslovnom računu | Napomene

Tako ćete uvijek znati koliko ste isplatili i koliko vam je ostalo za troškove. Osobno, preporučujem da isplate radite maksimalno jednom tjedno – tak easier je pratiti i manje je “administracije”.

Moglo bi vas zanimati:  Kako Dobiti Potvrdu o Cijeni Mjesečne Karte – Kompletan Vodič za Sve Vrste Prijevoza

Potrebna Dokumentacija i Evidencija

Obvezni Dokumenti

Dokumentacija nije samo birokratska formalnost – to je vaša zaštita u slučaju kontrole. Evo što morate čuvati:

Za svaku isplatu:

  • Interni nalog za isplatu (može biti i jednostavan Word dokument)
  • Bankovni izvještaj koji potvrđuje izvršenu transakciju
  • Kopiju računa koji je generirao prihod (poveznica između zarade i isplate)

Jednom mjesečno:

  • Sažetak svih isplata
  • Izračun preostalih sredstava za troškove
  • Provjeru da niste premašili dopuštene limite

Čuvanje dokumentacije: Minimum 5 godina, ali preporučujem 7 godina. Digitalizirajte sve – skenovi su jednako valjani kao originali, a puno su lakši za arhiviranje.

Praktičan hack: Stvorite mapu na kompjutoru “Paušalni obrt YYYY” i podjeli prema mjesecima. U svaku stavite sve dokumente za taj mjesec. Na kraju godine, sve zapakirati u ZIP i staviti na cloud.

Knjiženje u Poslovnim Knjigama

Poslovne knjige za paušalni obrt su relativamente jednostavne, ali moraju biti precizne:

Dnevnik prometa – основни dokument:


Datum | Opis | Prihod | Rashod | Saldo
15.03. | Račun br. 001 | 5.000,00 | | 5.000,00
20.03. | Isplata vlasnika | | 3.500,00 | 1.500,00
25.03. | Doprinosi | | 2.200,00 | -700,00

Evidencija računa – sve što ste izdali:

  • Broj računa, datum, kupac, iznos, opis usluge/robe
  • Status plaćanja (plaćeno/neplaćeno)
  • Način plaćanja (gotovina, bankovni transfer)

Mjesečni saldo – uvijek znajte gdje stojite:

  • Ukupni prihodi u mjesecu
  • Ukupne isplate vlasniku
  • Plaćeni doprinosi
  • Ostali troškovi (uredski material, gorivo, telefon…)
  • Konačni saldo

Mnogi obrtnici prave grešku što vode evidenciju “na papir” ili u “glavi”. Excel je minimum – postoje i specialized programi, ali za paušalni obrt često su preskupi.

Česte Greške i Kako Ih Izbjeći

Prekoračenje Dopuštenih Limita

Najskuplja greška koju paušalni obrtnik može napraviti? Prekoračiti godišnji limit od 300.000 kuna i ne primijetiti to na vrijeme.

Što se događa kad premašite limit:

  • Automatski gubite status paušalnog obrtnika
  • Morate platiti poreze i doprinose prema redovnom sustavu
  • Dodatне казне za nepravovremeno prijavljanje promjene
  • Povrat potplaćenih iznosa (često 15.000-30.000 kn).

Kako to izbjeći:

  • Vodite ažurnu evidenciju prihoda (tjedno ažuriranje minimum)
  • Postavite “alarm” na 250.000 kn – kad dostignete tu cifru, jako pažljivo planirajte dalje
  • Ako vidite da ћете premašiti limit, pravовremeno se prebacite na redovni sustav

Praktičan savjet: Napravite jednostavan Excel kalkulator koji automatski izračunava koliko vam još “ostaje” do limita. Ažurirajte ga sваки put kad izdajte račun.

Nepravilno Evidenciranje

Druga česta zamка – “ma tko će to gledati” pristup evidenciji. Поверите mi, netko hoće.

Moglo bi vas zanimati:  Kako Napraviti Lizalicu Za Drogu - Korak Po Korak Vodič

Tipične greške:

  • Isplate bez odgovarajuće dokumentacije
  • Miješanje privatnih i poslovnih troškova
  • Nebođenje evidencije gotovine (ako радите s gotovinskim naplatama)
  • “Zaboravljanje” evidenciranja manjih prihoda

Последице nepravilne evidencije:

  • Novčane kazne (5.000-50.000 kn ovisno o grešci)
  • Dodatni administrativni troškovi
  • Mogućnost gubitka statusa paušalnog obrtnika
  • Главobolja s контрольорима Пореске администрације

Kako to riješiti:

  • Postavite rigorozan sistem evidencije (čak i za 50 kn račun)
  • Никad не miješajte privatне и пословне расходе
  • Mjesečno “затворите књиге” – проверите је ли све evidentirano
  • Ako niste sigurni – bolje evidencировать више nego manje

Praktični Savjeti za Optimalno Upravljanje

Planiranje Isplata

Pametno planiranje isplata може jelentно utjecati na vašu financijsku stabilnost. Evo kako pristupiti tome:

Mjesečno planiranje:

  • Prvi tjedan месеца: анализирајте приходе из претходног месеца
  • Drugi tjedan: плаћање доприноса и осталих фиксних трошкова
  • Трећи и четврти tjedan: glavne isplate vlasniku

“Pravilo трећина” koje puno obrtnika koristi:

  • 1/3 прихода: за доприносе и порезе
  • 1/3 за troškове пословања (гориво, материјал, маркетинг…)
  • 1/3 за исплате владнику

Ovakav pristup osigurava da никад нећете бити у ситуацији да немате новца за доприносе – што је, nažalost, prilično честа situacija.

Сезонално планирање је кључно за многе делатности:

  • Ако радите сезонски посао (туризам, грађевина…), у “добрим” месецима одложите део новца
  • Креирајте “резерву за зиму” – рачун на који стављате 10-15% прихода током сезоне
  • Planiranje dovoljno unaprijed za периоде када нећете имати приходе

Vođenje Evidencije

Digitalna evidencija је будућност – и садашњост за паметне обртнике:

Основни sеt алата:

  • Excel ili Google Sheets за основну evidenciju
  • Мобильна апликација за fotografiranje рачуна (Google Drive, Dropbox…)
  • Cloud storage за резервне копије свих документа

“Golden rule” evidencije:

Све што се десило данас, evidencirati данас. Нема “урадићу сутра” – сутра неће бити времена, а за месец дана нећете се сетити детаља.

Практичан hack за занете:

Направите template у Excelu с формулама које аутоматски рачунају:

  • Колико можете максимално исплатити (приход – доприноси – резерва)
  • Колико вам “остаје” до годишњег лимита
  • Просечне месечне исплате

Месечни “closing”:

Задњи дан у месецу посветите искључиво затварању књига:

  • Проверите да ли је све evidencirano
  • Направите резиме месеца
  • Планирајте исплате за следећи месец
  • Ажурирајте годишњи план

Поверите ми, та 2-3 сата месечно ће вам сачувати бескрајно више времена (и нервe) када дође време за годишње извештаје или контролу.

Leave a Comment